|
|
|
The Vision Bleak
« Carpathia - A Dramatic Poem »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | The Drama of the Wicked
|
| 2 | Secrecies in Darkness
|
| 3 | Carpathia
|
| 4 | Dreams in the Witchhouse
|
| 5 | Sister Najade (the Tarn by the Firs)
|
| 6 | The Curse of Arabia
|
| 7 | Kutulu!
|
| 8 | The Charm is Done |
|
Schwadorf - gutars, bass, keyboards
Konstanz - vocals, drums
Additional musicians:
Thomas Helm - tenor, Mad Arab performance
Sophia Brommer - spooky soprano |
|
Recorded, mixed and mastered at Klangschmiede StudioE by Markus Stock with the assistance of Tobias Schoenemann
Music composed, arranged and performed by Vision Bleak with the help of The Shadow Philarmonics (classical instruments and orchestral timbres)
Lyrical concept and execution by Schwadorf
Cover design and layout by Lukasz Jaszak
Photographies and editing by Lady Morgana and
Lukasj Jaszak
Produced by MK for Prophecies Production |
|
| 2. Secrecies In Darkness
[Scene I]
A black carriage rushing through the mountains of Carpathia.
The only passenger - the main character of this drama.
Titan wood and haunted hill, vales in which the wolf doth kill...
Wisps that in the morass glow mounts with diadems of snow...
Fog that s |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Удивительное дело, но количество предложений готик-металл-опер не больше цифр на старых ходиках с гирями, доставшимися по наследству от бабушки с дедушкой. С чем связать такой факт? Может, не хватает фантазии, может, не хватает денег на реализацию грандиозных планов, а может всякое желание отбивает наличие такого монстра, как Lacrimosa, чьи альбомы и так готик метал опера. The Vision Bleak, творческий дуэт Аленна Б. Констанца и Ульфа Т. Швадорфа (бывший участник любимой многими Empyrium) вот уже во второй раз пытаются сделать нечто в этом не избалованном релизами направлении. И если их первая работа, “The Deathship Has A New Captain” была неплохой, но все же лишь демонстрацией идей, запомнившаяся мне в первую очередь своим стильным оформлением, то “Carpathia” стала достойным их воплощением. Концептуальная история о жизненном пути молодого мужчины в рассвете лет, наследующего родовое имение в Карпатии, загадочном крае, где по приданиям обитаю вампиры и оборотни с блеском рассказана в 8 музыкальных треках. На этом диске есть все: жесткие гитарные рифы; харизматичный, почти как у Пита Стила, глубокий и проникновенный вокал (“Sister Najade”); красивые и мелодичные акустические фрагменты в духе Empyrium; вокальные дуэты мрачного Констанца и воздушного сопрано Софии Броммер (Secrecies In Darkness или Sister Najade); помпезные симфонические аранжировки; восточные мотивы ("The Curse Of Arabia"); настоящий шабаш ведьм с заговорами и плясками у костра ("Kutulu!"); но главное его достоинство, это его АТМОСФЕРА. Альбом похож на сложный паззл, который в самом начале кажется лишь бессмысленным набором похожих друг на друга фигурок, не желающих никак складываться в одно целое, однако если проявить терпение и уделить достаточно времени на сбор, способен удивить предстающей перед взором картине. Стильное оформление альбома только подчеркивает эмоциональность записанного на нем материала и является именно той инструкцией, которая позволит собрать его воедино. И только не всегда качественно подогнанные к друг другу элементы (как-то партии ударных или немного однообразное начало) и видимая сложность сбора (чтобы получить полное удовольствие, требуется время на неоднократное внимательное прослушивание) может отпугнуть от этой занимательной загадки рядового потребителя. Если же Вас не пугают трудности и вы любите сложности – “Carpathia” именно то, что Вы давно и безуспешно пытаетесь найти. (Диск предоставлен компанией Irond) |
|
|
| |
| | | |
| |
Не сказал бы, что данная работа так уж сложна для восприятия и её элементы "нестыкуемы". Скорее наоборот, всё сделано довольно доходчиво, особенно для данного музыкального направления. При первом прослушивании меня удивило несколько другое: я ожидал услышать не совсем гитарную музыку, ближе к эмбиенту, так как для меня это первое знакомство с этим коллективом, и чего мне ждать, я попросту не знал. Как же я был удивлён, когда из колонок после небольшого вступления "полились" жёсткие гитарные риффы, чем-то отдалённо напомнившие мне Moonspell! Короче говоря, музыка оказалась на радость металлической! Огромное количество групп, играющих во всевозможных dark-направлениях, частенько грешат чрезмерным употраблением одного и того же риффа, лупа, звука и т.д., создавая "дутую" атмосферность. К The Vision Bleak это никоим образом не относится. Разнообразный темп (от медленного и среднего до быстого, почти трэш-дэтового), интересные мелодии и глубокий вокал (действительно напоминающий Пита Стила, как если бы тот перестал по-чёрному юморить, а занялся бы концептуализированными сказками =)), изредка разбавленный отличным сочным скримингом. Все композиции отлично запоминаются, пусть и не сразу, в основном, засчёт "цепляющих" припевов. Группу нельзя назвать вторичной, но некоторые заимствования слышны невооружённым ухом: например, "Sister Najade" напоминает Therion "Dark Venus Persephone", а при прослушивании вступления к "The Charm Is Done" вспоминаются сразу две песни Tiamat : "n A Dream" и "The Sleeping Beauty". Ещё один минус - альбом медленно "разгоняется": первые 4 композиции хоть и весьма хороши, но особого энтузиазма не внушают. Другое дело вторая половина альбома, которая, на мой взгляд, просто шедевральна! Но хватит о минусах... Уже один факт того, что это произведение отнюдь не простого исскуства сделано всего двумя людьми (!) говорит о многом, всё-таки люди не за тру-блэк взялись, так что и спрос с них поболее будет. В целом, очень достойный альбом, радующий отличной атмосферой туманных горных дорог Карпатии, грамотными мелодиями и композиционными построениями, а главное, лично меня сильно "зацепивший". За что и получает заслуженные 9/10.
P.S. Надеюсь, к следующему альбому ребята исправят все мелкие недостатки и сделают всё ещё лучше, тогда стоит ждать настоящего шедевра в дарк-металлическом направлении! |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 15024 |
From the ponds the old toad calls, this is where our drapery falls...
Eight hooves that pound the midnight groove...
Over stock and stone a carriage that winds upward the mountain pass, deep into the wild.
Crushing stone and shatt'ring bough under wooden wheel and moonlight breaks in spruce and fir and paints the night unreal.
With ruthless hand and turbid eyes the coachman drives his brute that snarls and sniffs but rushes on to escape that spook...
Six hours as the raven flies - still - to acquinted land...
Six hours till the sun wiil rise and morning shall ascent.
- Sleep my dear, don't bother thee with the idle talk of curse and evil blood that runeth in thy veins...
- In the cabin lies asleep unblessed by fevered dreams, traveller on his way home towards the sun's first beams...
3. Carpathia
[Scene II]
The carriage finally arrives at its destination.
Our main character talks to a villigian of the region.
From the deepest valleys to the highest mountain peaks which the sun caress with care.
Carpathia! All hail to thee!
Thy beauty is beyond compare...
When the soft white shrouds of morning dew lay down on the meadows green,
Thy prais is due, but keep thy poetry for the night you haven't seen
For when the sun doth set in Carpathia...
And the worm that gnaws the grave, crawls hence forth from gulf and cave
And when the moon doth rise in Carpathia...
Then the creature leaves the lair and the ghost is on the stair
For there is no such beauty in the morning light
Nor in the later hours of day
As when darkness fell in the deep pine woods
And the wolves go hunt their prey!
Ah, you should hear the sweet sullen song
Of the nightbirds call to the moon
And the glorious howling sound of the wind
In the wastes and all places marooned
4. Dreams In The Witch-House
[Scene III]
Despite all warnings the first night in the supposedly cursed house is at hand.
So, these are the walls
Wherein hides my doom
And night, when it falls
Brings ghoul-ridden gloom
Rest shall I find in here
'till death doth his deed
Away with these tales of aghast!
That bereaveth my sleep.
Now wine and dim light bring slumber to me!
A new morning shall prove them all wrong,
Them olde creeps and their
Dull fairytale fantasy.
The haunt is on...
"And to thee night appears
Sans the quiet of her spheres.."
No longer can I bare
The pesterings of light
Safe the sacred fires
That moon and stars ignite.
Good is evil, wrong is right
And thy horrors my delight!
The haunt is on...
No rest will I find
As long as a dream
Within my wretched mind
Brings darkness to sheen.
For sorrow and woe
Seem my destiny
No thought of dispersion,
Nor gleams of the hope
Of the hopeless
Have found into me!
5. Sister Najade (The Tarn By The Firs)
[Scene IV]
In strive for dispersion and to get over his evil dreams,
Our main character rests at a tarn near the residence.
Yet the night is not over and whether in fevered dream or not
- a ghoulish creature appears.
Truth - thy ways - what shall they bring to me?
What is soothing dream? What grim reality?
These days I strive - I hunt! - for clarity,
But yet I found an abyss of fathomless agony!
[Appeareth the nymph:]
Deep down in the waters I waited for eternity
Call my thy sister - thy sister najade!
Glaring light of truth - what didst thou send to me?
That soothing dream gave way to grim reality!
No longer shall I hunt for clarity,
Now that I found her here in brightest blasphemy!
Deep down in the waters she waited for eternity
I call her sister - sister najade
6. The Curse Of Arabia
[Scene V]
The following morning.
Confused by the happenings of last night he seeks advice at the church nearby.
The priest now reveals to him is true nature.
One thousand and one moon ago
In darkest age of yore
Man praid to ancient gods
And lived by secret lore
One ancestor of thine
Whose blood runs in thy vein
Who travelled all the seas
Was said to be insane
So in one fateful night
When clouds did hang the moon
He crossed the river Nile
And settled our doom
In the strange realms of Arabia
He fell to gem and gold
And in his greed he cursed ye all
By a spell of old
Temples were made
Built by thousand hands
And evil did create
Gold from the desert sands
Gem on Gold
Stone on Bone
...And all did pray to great KUTULU!
One thousand and one moon ago
In darkest age of yore
Man praid to the ancient gods
And lived by secret lore
Grand evil was invoked
Just one word can describe
"Kutulu" was the bane
That rode the winds of night
Great riches he did bring
To those that served his deed
But death and doom was cast
On folk not of his seed
All women have been stained
Filled with his black cum
His malice runs in thee
Be cursed Kutulu's son!
7. Kutulu!
[Scene VI]
The priest goes into a detailed description of the unholy rite
That did cast the evil spell onto our main character.
A moonless sky, midnight was nigh
No sound did break the still
A strange mystique
Was fellt in all
A spirit that seemed
Wrong and ill
Suddenly the cold winds blew
And coyotes howled afar
A mighty thunder shattered the earth
The growl of grand NGAA
Whisp'ring voices could be heard
Utt'ring a foul spell
Man circled 'round a secret stone
And summoned greatest hell
Cold blades did light in darkness
And the high priestess
Started the unholy rite...
IA! IA! KTULU FTHAGHN!
IA! R'LYEH! KTULU FTHAGN!
Blood was shed unto the stone
That raised into the air
And from the ground crept
What seemed snakes,
But God know what was there!
Cold blades did light in darkness
And all the desert
Seemed to join the blasphemy
IA! IA! KTULU FTHAGHN!
IA! R'LYEH! KTULU FTHAGN!
8. The Charm Is Done
[Scene VII]
Alone and confused - he looms in the cold shadows of the residence.
Now here I stand - shadow engulfed
Truth at hand, yet unresolved
The Mystery, that holds me tight
To lore and craft of shade and night
In dreary hours, dreams did unfold
And prophecies that have been told
Appeared to me as plain unreal
But destiny hath broke the seal
The charm is done, the seal is broken
In every part of mine chaos hath been woken
The spell fulfilled - darkness has won
No thing could ever bring me back - the charm is done!
I shall dwell in the abyss - in glory and in wonder!
In spheres in which my blackened heart forever mayest ponder...
...in darkness